Blog: De vier essentiële B2B-marketingstrategieën om je onderneming te laten groeien
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Helaas geldt dat voor marketing niet. Want als je blijvend aan de haal gaat met oude strategieën, zul je steeds minder resultaat bereiken.
Blijf on top of it.
Veel B2B-bedrijven voelen zich te comfortabel en gebruiken die strategieën die in het verleden het beste resultaat hebben bereikt. Wil je blijvend groeien, dan is het belangrijk dat je on top of it blijft. Zo komen er steeds gave nieuwe kansen op je pad, waardoor je als achterblijver opeens weer vooruitgang boekt.
Want de markt verandert voortdurend.
De wereld van B2B-marketingstrategieën is uitgebreid en het gedrag van inkopers van professionele diensten is veranderd. Wist je bijvoorbeeld dat het nu veel waarschijnlijker is dat kopers een Google-zoekopdracht uitvoeren om een bedrijf te evalueren, en dat ze minder vaak vragen naar persoonlijke referenties? Je online zichtbaarheid en het delen van testimonials is daardoor ook een stuk belangrijker geworden. Maar er is meer.
- Doe onderzoek
- Doe onderzoek
Door onderzoek te doen, leer jij je klanten veel beter kennen. Zo kan jij ze beter tot dienst zijn. Marktonderzoek geeft je inzicht in welke aspecten van jouw bedrijf succesvol zijn, en daarnaast krijg je een beter inzicht in welke diensten jij je klant nog aan zou moeten bieden. Bedrijven die systematisch onderzoek doen naar hun prospects en klanten groeien drie tot tien keer sneller, en ze zijn zelfs tot twee keer zo winstgevend als bedrijven die geen onderzoek doen.Als bedrijf is het daarom belangrijk om ook tussentijdse evaluaties te doen bij je klanten. Hoe ervaren zij bijvoorbeeld de dienstverlening, wat zou er nog beter kunnen en waarin scoren jullie bovengemiddeld?
2) Niche gedreven strategie
2) Niche gedreven strategie
Become a specialist: wordt een expert op dat ene gebied. Onderzoek heeft keer op keer uitgewezen dat de snelst groeiende bedrijven, specialisten zijn in een specifieke niche. Dit zou een gebied van de branche moeten zijn dat jij als ondernemer door en door kent, een gebied waarop je de onbetwiste expert of leider kunt worden.
Dit ervaren wij ook bij onze klanten, wanneer we hun specifieke niche in een branche hebben gevonden. Als onze klanten zich gaan profileren als de expert op dat een unieke gebied, kloppen potentiële klanten voortaan zelf bij hen aan.
Bij De Groeistrateeg zien wij op dit gebied nog veel onbenutte kansen liggen. Are you ready to explore? En ben je klaar om te kijken hoe jij je als specialist kan profileren? Let’s talk.
3) Statistieken analyseren
3) Statistieken analyseren
Het is van cruciaal belang om de juiste statistieken te analyseren. Je hebt tools nodig die gegevens verzamelen over alle inspanningen die je levert vanuit je website, social media tot aan SEO.
Google Analytics is een van de essentiële hulpmiddelen voor het meten en analyseren van je siteverkeer. Daarnaast kan MOZ jou helpen bij het bestuderen en verbeteren van je SEO-resultaten, terwijl tools zoals Hootsuite gedetailleerde analyses van sociale media bieden.
Analyses en testen helpen jou echt te begrijpen wat werkt en wat niet. Omarm ze, gebruik ze. Ze zullen je helpen om jouw marketinginspanningen te veranderen van een creatieve vorm in een wetenschap.
4) Blijf niet stilstaan en voel je niet te comfortabel
4) Blijf niet stilstaan en voel je niet te comfortabel
Het belangrijkste is om niet stil te blijven staan of comfortabel te groeien. Om concurrerend te blijven, moet je bedrijf de B2B-marketingstrategieën voortdurend evalueren en manieren vinden om ze te verbeteren.
De online marketingwereld evolueert in een steeds sneller tempo. Vandaag de dag zijn het juist die bedrijven, die met succes statistieken over hun prestaties verzamelen en gebruiken, die in staat zijn om te winnen. Blijf vooral niet achter. It is time to level up.