Als Growth Marketer heb ik een doel; de stip op de horizon te bereiken voor mijn klant. En we stoppen natuurlijk pas als we die stip hebben bereikt. Het leven als Growth Marketer gaat zeker niet over rozengeur en maneschijn, maar de gedreven toppers die gaan tot het naadje. We gaan soms zelfs zo ver, dat we in onze eigen buidel tasten om nog sneller tot de conclusie te komen, waarom bepaalde campagnes nou juist wel of niet werken. Dit is een waargebeurd verhaal.

Maar ik wijk af van hetgeen wat ik hier graag wil delen. Even weer focus op die veel te lange titel, die naar mijn idee echt niet korter kan. Verkoop jij een dienstverlening, dan is het belangrijk dat je toch op de hoogte blijft van de veranderende consumentenbehoefte. Zelf ga ik daarom graag in gesprek met CEO’s van mooie bedrijven, die zich hebben verdiept in de digitale transformatie en mij duidelijk konden aangeven waar de challenges voor hun liggen. Maar er zaten ook een CEO’s tussen die nog wel wat advies konden gebruiken, zodat marketing en de digitale transformatie wat meer aandacht krijgt binnen een organisatie.

Ik heb echt een boel uit deze gesprekken gehaald en naar aanleiding van deze informatie gaan wij onze diensten in ieder geval uitbreiden. Het mooiste wat ik daaruit haalde waren toch mooie brainstormsessies met diverse CEO’s, waar ik dus een hele mooie connectie mee heb gemaakt. Sommige heb ik daarna face to face mogen ontmoeten en ik mag zelfs een aantal bedrijven ondersteunen bij hun marketing en sales challenges. 

Maar nu komt het

Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik engaged met mijn nieuwe netwerk blijf?  Uiteraard kan je, als je googled over hoe jij engaged blijft met je potentiële connecties, hier voldoende over vinden.

Dat je regelmatig iets in je feed moet plaatsen en dat je moet zorgen dat je profiel up to date blijft, dat snap je nu wel. Maar hoe zorg jij er nu voor dat er een mooie samenwerking in zit tussen jouw bedrijf en de mensen die jij hebt gesproken en goede conversaties mee hebt gehad?

Hoe zorg jij ervoor dat je die leads die interesse hebben getoond in wat je aanbiedt, iets verder in de salesfunnel kunt pushen, zodat ze in de toekomst je dienstverlening gaan aanschaffen? Het antwoord op deze challenge is dat het tijd is om na te denken over een Flywheel. Om nog beter en sterker te groeien is het belangrijk dat je klant elke keer als het engaged met jou en je merk, een super ervaring met je heeft en gewoon fan van je wordt.

Maar wat is een Flywheel dan?

Het Flywheel model is een marketingmodel dat gebaseerd is op het circulair denken en handelen gedurende alle contactmomenten met een klant. Het zorgen voor tevreden klanten is hierbij de primaire doelstelling. De achterliggende gedachte van dit vliegwielmodel is immers dat deze tevreden klanten uitgroeien tot ambassadeurs wat nieuwe business zal aantrekken.

Flywheel

Bedrijven die hun dienstverlening afstemmen op hun klanten, schalen niet alleen, maar creëren ook plezier en loyaliteit. De mogelijkheid om echte fans te creëren. Wanneer bedrijven beter groeien en voldoen aan de hoogste verwachtingen van de klant, betekent dat dus sterkere relaties en een krachtige weg naar groei. Om meer groei te realiseren zal elke interactie met je potentiële klant een fantastische ervaring moeten zijn en die kan je prima met een flywheel realiseren.

Enthousiasmeer je potentiële klant

Hoe kan jij elke keer nieuwe contactmomenten stimuleren, die jouw (potentiële) klant zo enthousiast maken over je dienst, dat ze niet kunnen wachten om met je samen te werken?

De persoon die naar mijn idee een enorm krachtige start heeft gemaakt van zijn flywheel, maar niet krachtig genoeg zijn flywheel strategie heeft uitgewerkt, wat echt zo jammer is, is brilliant.

Hij organiseerde voor de lockdown 2-daagse groei bootcamps. De training was geheel vrijblijvend; je betaalt alleen voor de lunch en kreeg een toffe sessie voor slechts 35 euro. Deze man wist hoe het spel werkte, en op die 2 avonden had hij ons zoveel waarde gegeven, dat je wel heel snel overstag ging om toch een samenwerking aan te gaan. De formule van zijn event was brilliant, connectie, kennis, eenvoud en inspiratie. De 4 belangrijke kernwoorden. Brilliant, na die talk, was ik helemaal ready to go. Daarnaast was ik ook al een echte fan, ik vertelde iedereen over dit event.

Maar ik ben niet direct een persoon dat ja zegt tegen een aanbod. Helemaal up gehyped en leuke mensen te hebben ontmoet, hoorde ik daarna eigenlijk vrijwel niets meer naar dit event.

Dit is eigenlijk hetzelfde wat er gebeurt op Linkedin; je hebt een super tof gesprek en daarna gebeurt er eigenlijk niets meer. Jammer…want de connectie is er. 

Hoe pak jij het aan?

Hoe zou jij als je een potentiële klant hebt aangetrokken, zodanig met ze te engagen dat ze delighted raken en je toch eens uitnodigen om verder te praten? Denk daar ook maar eens over na de aankomende dagen. Want het is toch zonde dat na zo een mooie connectie, geen actie meer wordt ondernomen?

Hoe zou jij de flywheel zelf effectief kunnen toepassen? In de volgende blog deel ik de voorbeelden, maar ben enorm benieuwd naar de ideeën die jij tegenkomt of wil gaan toepassen.

Sparren?
Published On: juni 14th, 2022 / Categories: Digital Marketing, Inbound Marketing, Marketing Strategy, Niet gecategoriseerd /

Groei tips, inzichten, succesformules en handige tools.

Zorg dat jij wekelijks met groei bezig bent.

Meld je aan, lees en implementeer zelf de succesvolle tactieken.

Dank je wel voor het invullen van dit formulier, we hebben het in goede orde ontvangen. Nu sta je op de lijst om regelmatig tips en kennis te ontvangen.
Oeps...het ging mis met het verzenden van het formulier. Probeer het aub nog eens.