Blog: De kracht van een goed verhaal
Herinner jij je de verhalen nog die je vroeger werden verteld door je ouders? Mijn favoriete was Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Het sprookjesboek zat vol plaatjes, waardoor ik het verhaal kon beleven door mijn eigen fantasie te gebruiken. Deze mooie prinses die liefde had voor haarzelf en haar omgeving, had zo een mooi karakter dat ik al snel een connectie met haar maakte. Haar gemene stiefmoeder, daar had ik liever niet mee van doen. De Koningin was vooral geobsedeerd door macht en schoonheid en zat vol jaloezie, zij gebruikte hekserij om Sneeuwwitje uit de weg te ruimen.
Verhalen roepen emoties op. They engage with our senses.
Verhalen roepen emoties op. They engage with our senses.
Een goed verhaal zorgt ervoor dat de mensen die er door aangesproken worden een connectie krijgen met de personages in het boek of met de situatie die is omschreven. Dit is nou de kracht van storytelling. Storytelling is een krachtig middel die je ook voor je bedrijf kunt inzetten. We snappen al jaren dat het belangrijk is, maar echt weinig bedrijven implementeren de kracht van storytelling in hun marketingstrategie. Wist jij dat Steve Jobs, bij de onthulling van de Iphone, de kracht van storytelling wel heeft gebruikt? Hierdoor heeft hij een aanbod dat vrijwel nog onbekend was voor de potentiële klant, met situatieschetsen en een sterk verhaallijn, kunnen vertellen waarom dit product er echt een is die je moet hebben.
Vertel het verhaal
Wat Steve Jobs, kan jij natuurlijk ook. Door deze vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, ben je al zeer goed op weg. Bestudeer de video van Steve Jobs, en bedenk hoe jij verhaal engaging kan maken. Zodat jij de aandacht van de luisteraars kan vasthouden. Maar wel op een manier dat bij jouw past.
Beantwoord deze vragen en bouw aan je eigen verhaal.
- Wat is de backstory van je personage?
- Wat voor probleem loopt je personage tegenaan
- Wie is de slechterik waarmee je klant wordt geconfronteerd?
- Wat is de oplossing die je aanbiedt?
- Wat zijn de voordelen van het gebruik van jouw product?
- Hoe is het leven voor en na het gebruik van jouw product?